The inclusion of people with visual impairments in Technical and Vocational Education and Training

  • Denise Aparecida Vechani Godoy Secretaria Municipal de Educação de Itajaí
  • Ana Paula Silva Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
  • Olivier Allain Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
Keywords: Inclusion, Visual Impairment, Professional education, Teaching Guidance Guide

Abstract

This article is the result of research developed from March 2020 to December 2021 by the Master's Program in Professional and Technological Education of the Federal Institute of Santa Catarina. The work sought to identify the didactic and instructional procedures used in professional education courses at the Federal Institute of Santa Catarina, with the aim of proposing a guide for teachers and pedagogical support teams at the IFSC, with guidelines on procedures that favor inclusion. in teaching people with visual impairments. From a review of documents that establish the norms and guidelines for inclusive education and the analysis of the resources used for teaching and learning of people with visual impairments, we sought to understand the historical process of the inclusion of people with visual impairments and the insertion of these students in the IFSC's professional training courses. The research had the participation of 16 teachers, 5 students with visual impairments and 5 managers. Content analysis was used as suggested by Bardin (1977). The results of this analysis revealed that the IFSC offers conditions for the inclusion of students with visual impairments, but it is necessary to better articulate their actions, mainly in the attributions of managers as well as in training and communication between teachers. The analyzed documents, IFSC Students' Permanence and Success Plan, School Census, indicate the need to offer adapted resources, something that the report of some teachers, students and managers did not confirm. These reports also indicate the inadequacy of the infrastructure, as well as the incompatibility in the number of students and teachers to meet the demand.

Author Biographies

Denise Aparecida Vechani Godoy, Secretaria Municipal de Educação de Itajaí

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Ana Paula Silva, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Mestra em Educação e Saúde na Infância e Adolescência pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Olivier Allain, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Doutor em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

References

AGUIAR, João Serapião de; DUARTE, Édison. Educação Inclusiva: um estudo na área da educação física. Revista Brasileira de Educação Especial. v.11, n.2, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/rL3CHBMyYt5zQmjftwLswtx/?lang=pt. Acessado em: 07/08/2006.

BERSCH, Rita. Introdução à Tecnologia Assistiva. Porto Alegre, Rio Grande do Sul. 2013.

BRASIL. Decreto nº 5.296 de 2 de dezembro de 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm. Acesso em: 20 ago. 2020.

BRASIL, Senado Federal, Subscretaria de Informações, Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003, Institui a Política Nacional do Livro. Brasilia-DF, 30 out. 2003. Disponivel em: http://www.planalto.gov.br/CCI-VIL/leis/2003/L10.753.htm. Acesso em: 24 jul.2021

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Câmara dos Deputados. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2000/lei-10098-19-dezembro-2000-377651-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso: 03/08/2021.

BRASIL. Decreto-Lei n° 13.146, de 06 de julho de 2015. Instituiu a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 07 jul. 2015.

BRASIL. Lei Darçy Ribeiro, Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

CAMARGO, E. P. de. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência e Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 1-6, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000100001. Acesso em: 22 nov. 2021

CARVALHO, Rosita Edler. A escola inclusiva como a que remove barreiras para a aprendizagem e para a participação de todos. In: GOMES, Márcio. (Org). Contribuindo as trilhas para inclusão. 2. ed. Petrópolis. Vozes. 2012. p. 36- 50.

DINIZ, Debora. O que é deficiência. São Paulo: Brasiliense 2007.

FERREIRA, Mariane et al. Introdução e condução dos métodos mistos de pesquisa em educação física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 23, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/59905. Acesso em: 13 jul. 2022.

GONZALES, José Antonio Torres. A educação e diversidade: Base didática e organizativa. Porto Alegre. Artimed. 2002.

GRUBER, Crislaine; ALLAIN, Olivier; WOLLINGER, Paulo. (org.) Didática profissional: princípios e referências para a educação profissional. Florianópolis: Publicações do IFSC, 2019.

LIMA Priscila Augusta. Educação inclusiva e igualdade social. São Paulo: AVERCAMP, 2002.

LIRA, Miriam Cristina Frey de; SCHLINDWEIN, Luciane Maria. A pessoa cega e a inclusão: um olhar a partir da psicologia histórico-cultural. Cadernos Cedes, v. 28, n. 75, p. 171-190, 2008.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar. O Que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Moderna, 2003.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. A integração de pessoas com deficiência: contribuições para uma reflexão sobre o tema. São Paulo: Memnon, 1997.

MARTINS, Lúcia Araújo Ramos. A visão de licenciados sobre a formação inicial com vistas a atuação com a diversidade dos alunos. In: CAIADO, Kátia Regina Moreno; JESUS, Denise Meyrelles de; BAPTISTA, Claudio Roberto (Orgs). Professores e educação especial: formação em foco. Porto Alegre. Mediação/CDV/FACITEC.2011.

MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. Educação Especial no Brasil: desenvolvimento histórico. Cadernos de História da Educação, n. 7, 2009.

REGANHAN, Walquíria Gonçalves; MANZINI, Eduardo José. Percepções de professores do ensino regular sobre recursos e estratégias para o ensino de alunos com deficiências. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 22, n. 34, p. 127-128, maio/ago. 2009.

RODRIGUES, David (org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006, p. 299-318.

RODRIGUES, Lucicleide Araújo; DIAS, Kétsia Ferreira Viana Bezerra; SANTOS, Ana Paula Marinho dos. Acessibilidade: Uma Análise Realizada a partir da estrutura do prédio da CIAC-UEPB. In: Congresso Nacional de Educação (CONEDU), 4., 2017, João Pessoa. Anais [...] Campina Grande: Realize Editora, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/35707, acesso em: 8 de setembro de 2022.

ROSE, David H.; MEYER, Anne. Teaching every student in the digital age: Universal design for learning. Alexandria: ASCD, 2002.

VIEIRA PINTO, Álvaro. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005, v. 2, p. 794.

Published
2022-09-29