Visual culture and the meanings of heritage

pedagogical proposal of the inclusive teaching material

  • Luciana Bernardinello Instituto Benjamin Constant (IBC)
  • Camila Santana Mascarenhas Instituto Benjamin Constant (IBC)
  • Eliana Paula Calegari Instituto Benjamin Constant (IBC)
  • Glauce Mara Gabry de Freitas Arder Instituto Benjamin Constant (IBC)
  • Helton Messini da Costa Universidade Federal Fluminense (UFF)
Keywords: Visual Culture, Heritage Education, Courseware, Accessibility

Abstract

This article presents the report on the development of inclusive teaching material, conceived in partnership with the extension project of the Heritage Education Group/ School of Fine Arts of the Federal University of Rio de Janeiro (EBA – UFRJ) and with the students of Instituto Benjamin Constant (IBC) of the Technical Courses in Crafts Integrated with Youth and Adult Education (PROEJA) and Integrated with High School. The cut presented refers to the possibility of pedagogical practices aligned with accessibility in conjunction with studies of Visual Culture, the meanings and senses of heritage and pedagogical activities in Visual Arts and Design. Therefore, we intend to point out the relevance of developing prototypes of teaching materials for critical-sensitive reflection on the uses in the practices of Architecture, Urbanism and built heritage. As well as, on the meanings of heritage in a dialogic perspective with cultural aspects, from the bibliographical study and haptic appreciation in educational work for the formation and appropriation of concepts such as: the architectural composition of building facades, with their respective geometric shapes and dimensionality from the human scale, belonging and memory. In this sense, we affirm that Heritage Education permeates school learning, including the understanding of school as a place of memory – where a considerable part of our lives takes place, from multiple individual and collective experiences, permeated by positive or non-positive affections, whose memories make up our personalities.

Author Biographies

Luciana Bernardinello, Instituto Benjamin Constant (IBC)

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

Camila Santana Mascarenhas, Instituto Benjamin Constant (IBC)

Especialista em Educação Especial com Ênfase em Deficiência Visual pela Faculdade de Educação São Luís.

Eliana Paula Calegari, Instituto Benjamin Constant (IBC)

Doutora em Design pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Glauce Mara Gabry de Freitas Arder, Instituto Benjamin Constant (IBC)

Mestre em Diversidade e Inclusão pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

Helton Messini da Costa, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

AGUIAR, Douglas Vieira de. Espaço, corpo e movimento: notas sobre a pesquisa da espacialidade na arquitetura. Revista ARQTEXTO, [s. l.], n. 8, p. 74-95, 2006. Disponível em: http://www.vitruvius.​com.br/revistas/read/arquitextos/08.089/202. Acesso em: 23 jun. 2021.

BAGNATO, Vanderlei Salvador. Laser e suas aplicações em ciência e tecnologia. São Paulo: Livraria da Física, 2008.

BAPTAGLIN, Leila Adriana; OLIVEIRA, Marilda Oliveira de O. Artes visuais e arquitetura no nível médio: dialogando com a cultura visual. In: I Seminário Nacional de Pesquisa em Cultura Visual. Goiânia: UFG, 2008.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas, v. 1. Magia e técnica, arte e política. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas v. 3. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Tradução de José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 126, n. 191-A, p. 1, 05 de outubro de 1988.

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 151, n. 127, p. 2, 7 jul. 2015.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Brasília: MEC, 1997.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Comitê de Ajudas Técnicas Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009.

COHEN, Regina; DUARTE, Cristiane Rode de S. Subsídios metodológicos na construção de uma “acessibilidade plena”: a produção da identidade e da subjetividade de pessoas com deficiência visual. Revista Benjamin Constant., Rio de Janeiro, Edição Especial, 2013. Disponível em: https://intervozes.com.br/wp-content/uploads/2015/01/subsc3addios-metodolc3b3gicos-na-construc3a7c3a3o-de-uma-acessibilidade-plena_rbc_revee3out2013_texto_7.pdf Acesso em: 23 jun. 2021.

CUNHA, Almir Paredes. Dicionário de artes plásticas: guia para o estudo da história da arte. 2. ed. Rio de Janeiro: Rio Books, 2019.

FIGUEIREDO, Rosana Mendes Éleres de; KATO, Olívia Misae. Estudos nacionais sobre o ensino para cegos: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 21, n. 4, p.477-488, out./dez., 2015.

FROSCH, Renato. Experiência de produção de recursos pedagógicos abertos em laboratório de inovação cidadã - LABIC: uma análise do comum. Cadernos de Educação, [s. l.], v. 18, n. 36, jan./jun. 2019. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/cadernosdeeducacao/article/view/9718/6913. Acesso em: 10 ago. 2021

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

JAMESON, Fredric. O inconsciente político: a narrativa como ato socialmente simbólico. Tradução de Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Ática, 1992.

MARTINS, Lígia Márcia; RABATINI, Vanessa Gertrudes. A concepção de Cultura em Vigotski: contribuições para a educação escolar. Psicologia Política., São Paulo, v. 11, n. 22, jul./dez. 2011, p. 345-358. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2011000200011&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 23 jun. 2021.

MARX, Karl. Sobre a questão judaica. Tradução de Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2010.

MATE, Manuel Reys. Meia-noite na história: comentários às teses de Walter Benjamin sobre o conceito de história. Trad. Nélio Schneider. São Leopoldo: UNISINOS, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

MITCHELL, William John Thomas. Teoría de la imagen: ensayos sobre representación. Madri: Ediciones Akal, 2009.

NOGUEIRA, Sônia Aparecida; REIS, Ronaldo Rosas. Contradições e possibilidades do patrimônio cultural no mundo das mercadorias. Mesa redonda/ Comunicação – Eixo temático GT8 Cultura, capitalismo e socialismo. Campinas: UNICAMP, 2012. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/formulario_cemarx/selecao/2012/trabalhos/Sonia%20Nogueira.pdf> Acesso em: 23 jun. 2021.

PORTAL IPHAN. Educação patrimonial. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/343/ Acesso em: 23 jun. 2021.

RIBEIRO, Antônio Clélio; PERES, Mauro Pedro; NACIR, Izidoro. Curso de desenho técnico e autocad. São Paulo: Pearson, 2013.

SANT’ANNA, Márcia. A face imaterial do patrimônio cultural: os novos instrumentos de reconhecimento e valorização. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço, técnica e tempo – razão e emoção. São Paulo: HUCITEC, 1996.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019. Coleção educação contemporânea.

STROETER, João Rodolfo. Arquitetura e teoria. São Paulo: Nobel, 1986.

Published
2021-10-15
Section
Thematic dossier