The make-believe play and its influence in the literacy process of blind children

  • Fabiana Alvarenga Rangel Instituto Benjamin Constant
  • Sonia Lopes Victor Universidade Federal do Espírito Santo
Keywords: Make-believe play, Literacy, Child, Blindness

Abstract

The article presents considerations of the historical-cultural approach basically settled in Vygotsky about the
development of make-believe play and its possible penetrations in the literacy development process of blind
children. We assume the importance of playing make-believe in the development of psychological functions
of the blind child. Since then, the text discusses peculiarities of psychic development of the blind child as well
as the make-believe play and its implications for the acquisition of literacy and then the text goes to
considerations about the make-believe play of blind children in their literacy acquisition process. We conclude that the blind child’s literacy process is potentiated in the make-believe plays, given the required operations on them, which lead to the development of the symbolic function, this one essential for the reading and writing learning. It is observed also little investment in the make-believe play as much in teaching practices with the blind child as in studies and researches about the peculiarities of the make-believe play and its influence on the process of literacy of this child.

Author Biographies

Fabiana Alvarenga Rangel, Instituto Benjamin Constant

Graduada em Pedagogia, é doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, na linha
“Diversidade e Práticas Educacionais Inclusivas”. Atualmente, realiza estágio de pós-doutorado pela Universidade
Federal do Espírito Santo. É professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental no Instituto Benjamin Constant,
tendo assumido, em 2016, a supervisão do Departamento de Educação desse Instituto. Coordena o grupo de
pesquisa “Trajetórias, histórias e vida de alunos do Instituto Benjamin Constant” e tem, como foco de pesquisa, os
aspectos diversos da educação de pessoas com deficiência visual e deficiência intelectual.

Sonia Lopes Victor, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo, mestre em Educação Especial pela
Universidade Federal de São Carlos, doutora e pós-doutora em Educação pela Universidade de São Paulo.
Atualmente, é professora Associada IV do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, vinculada
ao Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e credenciada no Programa de Pós-Graduação em
Educação da referida universidade na linha de “Diversidade e Práticas Educacionais Inclusivas”. Coordena o Núcleo
de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação Especial CE/UFES. Coordena o Grupo de Pesquisa em Infância,
Cultura, Inclusão e Subjetividade (Grupicis), registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq. Desde 2010,
é membro da Rede Nacional de Pesquisadores em Educação Especial, no Observatório Nacional de Educação
Especial. Organizou livros e publicou artigos sobre formação de professores, jogo infantil, avaliação, políticas e
práticas pedagógicas na perspectiva da inclusão, com foco na área de Educação Especial

Published
2020-03-31