Singing, playing and learning: the importance of music and children's stories for learning concepts for blind children

  • Flavia Daniela dos Santos Moreira Instituto Benjamin Constant
Keywords: Music, Early childhood education, Blind children

Abstract

This report presents educational experience on the use of music and children’s stories as an educational
resource to stimulate learning concepts for blind children. Such experience was developed in early childhood
education from the Benjamin Constant Institute from September until the month of November 2014 in a
class of five blind students aged 5 and 7 years.

Author Biography

Flavia Daniela dos Santos Moreira, Instituto Benjamin Constant

Mestre em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), pedagoga, orientadora educacional (UFSCar) e professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico – Educação Infantil no Instituto Benjamin Constant.

References

A NUVENZINHA TRISTE. Conto popular. Data exata não indicada [1900?].

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental.

Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, v. 3, 1998.

CAVALCANTE, A. M. M. Iluminando os caminhos da pré-escola. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n º 10, 1998.

HART, B. e RISLEY, T. R. Incidental teaching of language in the preschool. Journal of

Applied Behavior Analysis, v. 8, n. 4, 1975.

MARTINEZ, R. S. A viagem da sementinha. São Paulo: Editora Paulinas, 1991.

MONTE, F. R. F. e SANTOS, I. B. Saberes e práticas da inclusão: dificuldades de comunicação e sinalização – deficiência visual. Brasília: MEC/SEESP, 2005.

SÁ, E. D., CAMPOS, I. M. e SILVA, M. B. C. Atendimento educacional especializado: deficiência visual. Brasília: SEESP/SEED/MEC, 2007.

SANTOS, F. D. Viagem ao universo da criança deficiente visual: uma página em construção. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, nº 32, 2005.

WEFFORT, M. F. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

Published
2017-02-22
Section
Experience Reports