The Practice of yoga during times of social isolation: limits and possibilities related to the life quality of individuals with visual impairment
Abstract
This study aims at acknowledging, understanding, and analyzing the possible living contributions of Yoga regarding health and life quality in an inclusive perspective, for adults and elderly with visual impairment, members of the extension project named “Pedagogical Practice of Adapted Physical Education for Disabled People”, within the social isolation context due to the Covid-19. The work discusses the several senses and meanings attributed to the practice of Yoga, based on the need to adapt/adjust to multiple resources necessary to this new context of education, such as technological accessibility, adaptation of residential spaces for classes, audio description of the activities, and the personal availability to experience the new class format. We adopt theoretical-methodological assumptions of a qualitative, exploratory, and descriptive research, in pursuit of promoting direct and analytical engagement with the research field. Twelve adults and elderly people with visual impairment, from the district of Vitória, enrolled in the Adapted Physical Education Lab of the Federal University of Espírito Santo’s Physical Education and Sports Center (Laefa/Cefd/Ufes), participated in the study. To collect the data, we use analysis and investigations of field diaries, the project’s internal evaluations, and photographs and video recordings from the years of 2020 and 2021. The results indicate that practicing Yoga contributes significantly for the health and life quality of the participants, positively influencing in physical and psych emotional dimensions, favoring a greater body control, the comprehension of varied feelings caused by the pandemic and the maintenance of social interactions.
References
ANDREOTTI, Márcia Cristina; OKUMA, Silene Sumire. Perfil sócio-demográfico e de adesão inicial de idosos ingressantes em um programa de Educação Física. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 142-153, jul./dez. 2003.
AMORIM, Annibal Coelho de et al. Sobre o viver em uma cidade capacitista: antes, durante e depois da pandemia da COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva, [Rio de Janeiro], v. 27, n. 1, p. 49-56, jan. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. Tradução de Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARROS, Nelson Filice de et al. Yoga e promoção da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, [Rio de Janeiro], v. 19, n. 4, p. 1305-1314, abr. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232014194.01732013. Acesso em: 10 set. 2022.
BERNARDI, Marina Lima Daleprane et al. Yoga: um diálogo com a Saúde Coletiva. Interface: comunicação, saúde e educação, Botucatu, v. 25, e200511, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/interface.200511>. Acesso em: 13 set. 2022.
BERRY, Thomas. Religions of India: Hinduism, Yoga, Buddhism. 2nd. ed. Nova Iorque: Columbia University Press, 1996.
BOURNE, Julian. El impacto de las Directrices ITC en el estilo de cuatro guiones AD en inglés. In: JIMÉNEZ HURTADO, Catalina (ed.). Traduccíon y accesibilidad: subtitulación para sordos y audiodescripción para ciegos: nuevas modalidades de Traducción Audiovisual. Frankfurt: Peter Lang, 2007. p. 179-198.
BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). (Redação dada pela Lei nº 13.853, de 2019). Brasília, DF: Presidência da República, 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm. Acesso em: 10 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 849, de 27 de março de 2017. Inclui a Arteterapia, Ayurveda, Biodança, Dança Circular, Meditação, Musicoterapia, Naturopatia, Osteopatia, Quiropraxia, Reflexoterapia, Reiki, Shantala, Terapia Comunitária Integrativa e Yoga à Política Nacional de Práticas Integrativas e Complementares. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2017. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2017/ prt0849_28_03_2017.html. Acesso em: 20 jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Integral à Saúde do Homem: princípios e diretrizes. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2008. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_homem.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
BRITANNICA, The Editors of Encyclopaedia. “purusha”. In: ENCYCLOPÆDIA Britannica. [Chicago, IL], 12 Feb. 2018. Disponível em: https://www.britannica.com/topic/purusha-Indian-philosophy. Acesso em: 23 jul. 2024.
CABRAL, Madu; REIF, Renata. A Velha-Guarda do Yoga I. Prana Yoga Journal, [s. l.], n. 8, p. 50-63, 2007.
CARVALHO, Bárbara Leitão de. A audiodescrição no processo de ensino e aprendizagem de crianças com deficiência visual. 2015. 72 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
CHAUDHURI, Haridas. Yoga integral: o conceito da vida harmoniosa e criativa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1972.
DANTAS, Matheus Jancy Bezerra et al. COVID-19: considerações para o atleta com deficiência. Revista Brasileira de Fisiologia do Exercício, [s. l.], v. 19, n. 2 (supl.), p. 30-34, 2020.
DIAS, Andrea Calazans Rocha; DIAS, Augusto Gonçalves. Primórdios da ioga no Brasil, c. 1910- 1920. Movimento, Porto Alegre, v. 27, e27062, jan./dez. 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/114204. Acesso em: 20 set. 2022.
FERNANDES, Edrisi; ROCHA, Vera Maria da. A imagem do yoga como terapia e como ginástica: uma construção ocidental. Vivência, [Natal], n. 29, p. 311-326, 2005. Disponível em: https://www. academia.edu/1163356/A_IMAGEM_DO_YOGA_COMO_TERAPIA_E_COMO_GIN%C3%81STICA_ uma_constru%C3%A7%C3%A3o_ocidental. Acesso em: 14 set. 2022.
FEUERSTEIN, Georg. A tradição do yoga: história, filosofia, literatura e prática. 2. ed. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Pensamento, 2001.
HENRIQUES, Antonio. Yoga & consciência. Porto Alegre: Rígel, 2001.
LANA, Raquel Martins et al. Emergência do novo coronavírus (SARS-CoV-2) e o papel de uma vigilância nacional em saúde oportuna e efetiva. Cadernos de Saúde Pública, [São Paulo], v. 36, n. 3, e00019620, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/sHYgrSsxqKTZNK6rJVpRxQL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jun. 2022.
LOPES, Carlos Eduardo Vaz; CARVALHO JUNIOR, Arlindo Fernando de Paiva. Educação Física escolar na pandemia: e os estudantes com deficiência visual? Revista Didática Sistêmica, [Rio Grande, RS], v. 23, n. 2, p. 154–168, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.14295/rds. v23i2.13616. Acesso em: 25 jul. 2024.
MAANEN, John Van. Reclaiming qualitative methods for organizational research: a preface. Administrative Science Quarterly, [s. l.], v. 24, n. 4, p. 520-526, Dec. 1979.
MAZO, Giovana Zarpellon; CARDOSO, Fernando Luiz; AGUIAR, Daniela Lima de. Programa de hidroginástica para idosos: motivação, auto-estima e auto-imagem. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 67-72, 2006.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
MIZUNO, Julio et al. Contribuições da prática do ioga na condição de saúde, atitudes e comportamentos de mulheres adultas e idosas. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 947- 960, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/75680. Acesso em: 18 jun. 2022.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Constituição da Organização Mundial da Saúde (OMS/WHO). Nova Iorque: OMS, 1946. Disponível em: http://www.nepp-dh.ufrj.br/oms2.html. Acesso em: 18 jun. 2022
PRABHAVANANDA, Swami; MANCHESTER, Frederick. Os Upanishads: sopro vital do Eterno. São Paulo: Pensamento, 1993. Disponível em: https://estudantedavedanta.net/Os-Upanishads.pdf. Acesso em: 24 jul. 2024.
PONTES, Maria Cristina Alves de. O imaginário do Hatha-Yoga: um caminho de volta para o centro. 2011. 110 f. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/4187/1/arquivototal.pdf. Acesso em: 23 jul. 2024.
RIBEIRO, Matilde. O feminismo em novas rotas e visões. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 801-811, set./dez. 2006.
SÁ, Elizabet Dias de; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myriam Beatriz Campolina. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência Visual. Brasília, DF: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_dv.pdf. Acesso em: 23 jul. 2024.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2006.
SANCHES, Raphael Lugo; GNERRE, Maria Lucia Abaurre. As representações de Sevananda como pioneiro no campo do yoga brasileiro. Cultura Oriental, [João Pessoa, PB], v. 2, n. 1, p. 59-70, jan./ jun. 2015.
SIEGEL, Pamela. Yoga e saúde: o desafio da introdução de uma prática não convencional no SUS. 2010. 206 f. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2010. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1612650. Acesso em: 14 set. 2022.
SIEGEL, Pamela; BARROS, Nelson Filice de. Yoga, saúde e religião. Último Andar, [São Paulo], n. 21, p. 163-180, mar. 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ultimoandar/article/view/13989. Acesso em: 22 set. 2022.
SILVA, Manoela Cristina Correia Carvalho da. Com os olhos do coração: estudo acerca da audiodescrição de desenhos animados para o público infantil. 2009. 214 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
SOUZA FILHO, Breno Augusto Bormann de; TRITANY, Érika Fernandes. COVID-19: importância das novas tecnologias para a prática de atividades físicas como estratégia de saúde pública. Cadernos de Saúde Pública, [Rio de Janeiro], v. 36, n. 5, e00054420, maio 2020.
THULER, Luiz Claudio Santos; MELO, Andreia Cristina de. Sars-CoV-2/Covid-19 em pacientes com câncer. Revista Brasileira de Cancerologia, [s. l.], v. 66, n. 2, p. 1-2, 2020. Disponível em: https://rbc. inca.gov.br/index.php/revista/article/view/970/586. Acesso em: 4 out. 2023.
TINOCO, Carlos Alberto. A história do yoga no Brasil. Rio de Janeiro: Artêra, 2016.
VARGAS, Tatiane. Estudo apresenta dados sobre os impactos da Covid-19. In: FIOCRUZ. Rio de Janeiro, 8 dez. 2021. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/estudo-apresenta-dados-sobre-os-impactos-da-covid-19. Acesso em: 18 jun. 2022.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Active ageing: a police framework: a contribution of the World Health Organization to the Second United Nations World Assembly on Ageing. Madrid, Spain: WHO, 2002.
WHOQOL GROUP, The. The development of the World Health Organization quality of life assessment instrument (the WHOQOL). In: ORLEY, John; KUYKEN, Willem (ed.). Quality of life assessment: international perspectives. Heidelberg, DEU: Springer, 1994. p. 41-60.
ZIMMER, Heinrich. Mitos e símbolos na arte e civilização da Índia. 3. ed. São Paulo: Palas Athena, 1989.