Interdisciplinary teaching sequence for sighted and low vision students – an inclusive proposal

  • Monica de Lima Bastos Professora Docente II e Docente I de Filosofia da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro.
  • Valéria Cristina da Silva Corrêa Dias Professora Docente II da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro e Docente I da Fundação Municipal de Niterói
  • Maria Angélica Barbosa de Souza Professora Docente I de Matemática da Secretaria Municipal de Educação de Itaboraí
Keywords: Visual Impairment, Inclusion, Station Rotation, Ethics.

Abstract

The present work aims to propose an interdisciplinary didactic sequence (DS), to be applied in a first-year high school class, with sighted and low vision students. This objective is justified due to the importance of accessibility during classes for students with visual impairments (VI), the interaction between subjects and the speeches produced during activities on the topics studied, in accordance with the National Common Curricular Base (BNCC). Given this context, we bring to the centrality of our study the following question: how to include students with low vision, who arrive in common regular school classrooms, in pedagogical activities? The DS theme will be Ethics in Relationships, and the proposal is that it be developed through active teaching methodology, in the station rotation model. The accessible resources used must be a board game, developed especially for this class, in addition to video, text and audio. The work will be based on the literature by Zabala (1998), which deals with didactic sequences, Gagliardo and Nobre (2001), who address the importance of early stimulation, Cobo, Rodriguez and Bueno (2003), who explain about visual impairment, Moran (2003), who proposes active methodologies, and Vygotsky (2007), who approaches social and cultural aspects in learning and in mediated relationships between subjects. We will conclude by proposing the role of the teacher, in accordance with Nóvoa (2009), in implementing classes that are consistent with the specificities of students with low vision, consequently enabling everyone to learn, based on social interactions in the classroom and the different speeches produced by students.

Author Biographies

Monica de Lima Bastos, Professora Docente II e Docente I de Filosofia da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Temática da Deficiência Visual – PPGE-IBC

Valéria Cristina da Silva Corrêa Dias, Professora Docente II da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro e Docente I da Fundação Municipal de Niterói

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Temática da Deficiência Visual – PPGE-IBC

Maria Angélica Barbosa de Souza, Professora Docente I de Matemática da Secretaria Municipal de Educação de Itaboraí

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino na Temática da Deficiência Visual – PPGE-IBC

References

ASSUNÇÃO, Candice Aparecida Rodrigues. Inclusão e ideologias no contexto da globalização: uma investigação à luz da Análise de Discurso Crítica. 2016. 328 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 126, n. 191-A, p. 1-32, 5 out. 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 05 jun. 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação. Brasília: MEC: SEESP, 2008.

BERSCH, Rita. Introdução à Tecnologia Assistiva. Porto Alegre: Assistiva – Tecnologia e Educação, 2017.

COBO, Ana Delgado; RODRIGUEZ, Manoel Gutiérrez; BUENO, Salvador Toro. Aprendizagem e Deficiência Visual. In: MARTIN, Manoel Bueno; BUENO, Salvador TORO (coord.). Deficiência Visual: aspectos psicoevolutivos e educativos. São Paulo: Santos, 2003. p. 129-144.

GAGLIARDO, Heloísa G. R. Gardon; NOBRE, Maria Inês. R. S. Intervenção precoce na criança com baixa visão. Revista Neurociências, [São Paulo], v. 9, n. 1, p. 16-19, 2001.

GOULART, Cecília Maria Aldigueri. Alfabetização em perspectiva discursiva. A realidade discursiva da sala de aula como eixo do processo de ensino-aprendizagem da escrita. Revista Brasileira de Alfabetização, Belo Horizonte, v.1, n.9, p. 60-78, jan./jun. 2019.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofélia Elisa Torres (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa, PR: Foca Foto-Proex: UEPG, 2015. (Coleção Mídias Contemporâneas, v. 2). p. 15-33.

NÓVOA, António. Escolas e professores – proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.

NÓVOA, António. Professores: Imagens do Futuro Presente. Lisboa: Educa, 2009.

O CHOPE e a ética. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo (3 min). Publicado pelo canal do Cortella. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SOY2BIapESA. Acesso em: 30 nov. 2023.

ONU NEWS. Nações Unidas. Em primeiro relatório global sobre a cegueira, OMS diz que o mundo poderia evitar metade dos casos. In: ONU NEWS. ONU News – Perspectiva Global Reportagens Humanas. [S. l.], 08 out. 2019. Disponível em: https://news. un.org/pt/story/2019/10/1690122. Acesso em: 23 jul. 2023.

SÁ, Elizabet Dias de; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myrian Beatriz Campolina. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência Visual. Brasília, SEESP: MEC, 2007.

SILVA, Regiane Aparecida da; FELÍCIO, Cinthia Maria. Rotação por Estações: uma proposta didática para formação integral na Educação de Jovens e Adultos. Morrinhos, GO: IF Goiano, 2020.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Organizadores: Michael Cole et al. Tradução: José Cipolla Neto; Luís Silveira Menna Barreto; Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published
2024-08-28