TEACHER NARRATIVES ON MATHEMATICS TEACHING TO STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT IN REMOTE CONTEXT

  • Wagner Rohr Garcez Instituto Benjamin Constant - IBC
  • Agnaldo da Conceição Esquincalha Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
Keywords: Biographical Narrative, Visual Impairment, Mathematics Teaching, Remote Teaching

Abstract

This article presents the narratives of two teachers of Mathematics to visually impaired students during the period of the covid-19 pandemic, which affected the 2020 and 2021 school years. At that time, face-to-face classes in schools were replaced by a remote teaching emergency system, requiring the use of technological resources such as smartphones and computers to access the virtual classroom. However, in addition to the difficulties related to the lack of equipment and connectivity, the lack of accessibility to the exposed content became an obstacle for the visually impaired student to have an adequate understanding of the topics covered. For this reason, in order to understand the difficulties and challenges faced by teachers during this period, as well as the strategies found to teach Mathematics to visually impaired students, we decided to carry out narrative interviews with these teachers. We understand that through the experiences and perceptions of those who experience their own school routine, it is possible to have access to knowledge related to the teaching and learning processes of these students. After transcribing and analyzing the narratives, we observed that the teachers highlighted in their statements the importance of accessible tactile resources for that process. Even though they had sought other pedagogical strategies to reach the students, the lack of face-to-face mediation with the use of accessible tactile materials made it difficult to understand the mathematical content taught.

Author Biographies

Wagner Rohr Garcez , Instituto Benjamin Constant - IBC

Doutorando em Ensino e História de Matemática e Física pela Uiversidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Agnaldo da Conceição Esquincalha, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

References

BOLÍVAR, Antonio. “¿De nobis ipsis silemus?”: epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista electrónica de investigación educativa, Ensenada, v. 4, n. 1, p. 1-26, maio 2002.

BORGES, José Antonio. Dosvox-um novo acesso dos cegos à cultura e ao trabalho. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 3, maio 1996.

BERNARDO, Fábio Garcia; GARCEZ, Wagner Rohr; DOS SANTOS, Rodrigo Cardoso. Recursos e metodologias indispensáveis ao ensino de matemática para alunos com deficiência visual. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 9, n. 1, p. 23-42, jan./abr. 2019.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. rev. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEI/ UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Fundamentos epistemológicos da pesquisa: biográfica em educação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 333-346, abr. 2011.

FIORENTINI, Dario; MIORIN, Maria Ângela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM-SP, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 5-10, 1990.

GRANDO, Regina Célia. O conhecimento matemático e o uso de jogos na sala de aula. 2000. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2000.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (ed.). Pesquisa qualitativa com texto imagem e som: um manual prático. 13. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

KAPP, Karl M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

MARQUES, Pedro Paulo Mendes da Rocha. Desafios impostos pelo Ensino Remoto Emergencial nas práticas de professores de Matemática. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair Mendes. A entrevista narrativa: dispositivo de produção e análise de dados sobre trajetórias de professoras. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 23, n. 2, p. 15-30, jan./abr. 2017.

NERY, Érica Santana Silveira; SÁ, Antônio Villar Marques de. A deficiência visual em foco: estratégias lúdicas na Educação Matemática Inclusiva. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, p. 1-26, 2019.

REIS, Rosemeire; ALVES, Camila Aloisio. Pesquisa Biográfica em educação e juventude: entrevista com Christine Delory-Momberger e Valérie Melin. Debates em Educação, [s. l.], v. 10, n. 20, p. 1-10, jan./abr. 2018.

SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 210-222.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Problemas de Defectologia. 1. ed. Organização, edição, tradução e revisão técnica: Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021. v. 1.

Published
2023-06-30