Semiotic representation registers and universal design for learning

A possible approach for learning blind students

  • Daiana Zanelato dos Anjos Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Clélia Maria Ignatius Nogueira Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste https://orcid.org/0000-0003-0200-2061
Keywords: Knowledge Objects, Visual Impairment, Learning in Mathematics, Representation

Abstract

This text aims, in addition to bringing two theories closer together, to bring aspects related to the specific educational needs of students within the framework of the Theory of Semiotic Representation, as recommended by the Universal Learning Design (UDL). The Theory of Registers of Semiotic Representation by the Frenchman Raymond Duval brings as a central point the need to represent objects of knowledge so that the student can access them. In Universal Design for Learning, principles presented are designed with the aim of launching possible paths for inclusive practices. In previous works, from 2015 to 2019, Anjos used Duval’s lens to think about the semiocognitive access of blind students to objects of knowledge in Mathematics. With some answers and many questions, we sought to know the UDL and, in the possible approximation of the two theories, we sought to understand a little more about the paths to effective inclusion. In addition, a literature review was carried out with the aim of finding works on visual impairment in which principles of Universal Design for Learning are used, or even in relation to other deficiencies, within studies in the field of Mathematics Education. As possible results, it was noticed that the representation principle of Universal Design for Learning is the link between the two theories. We conjecture that the approximation between both theories is possible and that there is a need for future research so that we can prove this conjecture. Finally, we still ask: how can representing objects of knowledge favor the construction of effective inclusive practices?

Author Biographies

Daiana Zanelato dos Anjos, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Clélia Maria Ignatius Nogueira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

References

ANJOS, Daiana Zanelato dos. O que se revela quando o olhar não alcança? Em busca do acesso semio-cognitivo aos objetos do saber matemático por uma estudante cega. 2019. 389 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

BOCK, Geisa Letícia Kempfer; GESSER, Marivete; NUERNBERG, Adriano Henrique. Desenho universal para a aprendizagem: a produção científica no período de 2011 a 2016. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, n. 1, p. 143-160, jan./mar. 2018.

BOCK, Geisa Letícia Kempfer; GESSER, Marivete; NUERNBERG, Adriano Henrique. O desenho universal para aprendizagem como um princípio do cuidado. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.15, n. 2, p. 361-380, abr./jun. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC: SEESP, 2008.

BRASIL. Lei n° 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 152, n. 127, p. 2-11, 07 jul. 2015.

MORETTI, Méricles Thadeu; ANJOS, Daiana Zanelato dos. Transcrição da tinta ao Braille: apontamentos de algumas diferenças semio-cognitivas. Zetetiké, Campinas, v. 24, n. 3, p. 395- 408, set./dez. 2016.

CORTÉS DÍAZ, Mario; FERREIRA VILLA, Camino; ARIAS GAGO, Ana Rosa. Fundamentos del diseño universal para el aprendizaje desde la perspectiva internacional. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 27, e0065, p. 269-284, jan./dez. 2021.

DUVAL, Raymond. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Berne: Peter Lang, 1995.

DUVAL, Raymond. Semiosis y pensamiento humano: registros semióticos y aprendizajes intelectuales. Suisse: Peter Lang, 2004.

DUVAL, Raymond. Ver e ensinar Matemática de outra forma: entrar no modo matemático de pensar: os registros de representação semióticas. São Paulo: PROEM, 2011.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Trad de Méricles Thadeu Moretti. Revemat, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.

GARCIA, Rosalba Maria Cardoso; MICHELS, Maria Helena. Política de Educação Especial e currículo: disputas sobre natureza, perspectiva e enfoque. Revista Teias, [Rio de Janeiro], v. 19, n. 55, p. 54-70, out./dez. 2018.

SEBASTIÁN-HEREDORO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 26, n. 4, p. 733-768, out./dez. 2020.

MARTINS, Bruno Sena. Deficiência, política e direitos sociais. Juris, Rio Grande, v. 26, p. 169-187, 2016.

OLIVEIRA, Amália Rebouças de Paiva e; MUNSTER, Mey de Abreu Van; GONÇALVES, Adriana Garcia. Desenho Universal para Aprendizagem e Educação Inclusiva: uma revisão sistemática da literatura internacional. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, v. 25, n. 4, p. 675-690, out./ dez. 2019.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Adotada e proclamada pela Assembleia Geral das Nações Unidas (resolução 217 A III) em 10 de dezembro 1948. Paris: ONU, 1948.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova Iorque: ONU, 2006.

PLETSCH, Márcia Denise; SOUZA, Flávia Faissal de; ORLEANS, Luis Fernando. A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, [Rio de Janeiro], v. 14, n. 35, p. 264-281, abr./jun. 2017.

PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza; ROSA, Vanderley da Flor. Organização da atividade de ensino a partir do desenho universal de aprendizagem: das intenções às práticas inclusivas. Polyphonía, Goiânia, v. 25, n. 2, p. 359-374, jul./dez. 2014.

PRAIS, Jacqueline Lidiane de Souza; ROSA, Vanderley da Flor. Revisão sistemática sobre Desenho Universal para a aprendizagem. Revista de Ensino e Educação em Ciências Humanas, Londrina, v. 18, n. 4, p. 414-423, 2017.

RIBEIRO, Glaucia Roxo de Pádua Souza; AMATO, Cibelle Albuquerque de la Higuera. Análise da utilização do desenho universal para a aprendizagem. Cadernos de Pós-Graduação em distúrbios do desenvolvimento, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 125-151, jul./dez. 2018.

ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Enicéia Gonçalves. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Educação Unisinos, [São Leopoldo], v. 22, n. 2, p. 147-155, abr./jun. 2018.

Published
2023-08-09