Reflections on a Manipulable Material Destined for Teaching Arithmetic Means for Blind Students

  • Stephany Maria Pereira da Silva Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
Keywords: Manipulable Material. Arithmetic mean. Blind students.

Abstract

The use of manipulable materials for teaching Statistics constitutes the possibility of access to data representations by blind students through tactile exploration. The purpose of this article is to reflect on the possibilities of a manipulative material designed for teaching arithmetic mean for blind students. The article presents a description and analysis of the material elaborated and the proposed methodological process aimed at its validation, including a preliminary analysis based on a semi-structured interview with a Brailist who acts as a transcriber of the Braille system in higher education. The interviewee emphasized the importance of research for working with Mathematics Education for blind students and emphasized the relevance of the material for teaching arithmetic averages. She reflected on the textures used in the material and contributed with some considerations about taking care with similarities in the types of materials. In addition, he emphasized that the audio description of the material was indispensable when using it with blind students, in order to make it accessible to the understanding of its entirety through the transcription of the visual into the verbal. The Brailist also reinforced the importance of validation of the material by blind students so that they can identify the limits and possibilities of the material. We preliminarily conclude that the manipulable material presented in the research presents itself as a possible resource for explorations on the concept of arithmetic mean with blind students. The study is part of an academic master's research in development and the next steps will involve the analysis of the material by blind students.

Author Biographies

Stephany Maria Pereira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestranda em Educação Matemática e Tecnológica pela UFPE

Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC)

References

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of teacher education, [S. l.], v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BATISTA, Josiel de Oliveira; MIRANDA, Patrick Batista. O uso de material didático no ensino da matemática para o aluno deficiente visual. In: JORNADA DE ESTUDOS EM MATEMÁTICA, 1., 2015, Marabá. Anais eletrônicos [...]. Marabá: Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará, 2015. Disponível em: https://jem.unifesspa.edu.br/index.php/edicoesanteriores/236-sumario-edicao-atual-v-01-ano-2015. Acesso em: 28 nov. 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 nov. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 29 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Normas Técnicas para a Produção de Textos em Braille. 3. ed. Brasília, DF: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/105451-normas-tecnicas-para-a-producao-de-textos-em-braille-2018/file. Acesso em: 15 jan. 2023.

CERQUEIRA, Jonir Bechara; FERREIRA, Elise de Melo Borba. Recursos didáticos na Educação Especial. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 15, abr. 2000. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/issue/view/100. Acesso em: 27 de abr. 2023.

DIAS, Rayane da Silva et al. Construindo caminhos e materiais para o ensino de elementos de Estatística Descritiva a um estudante cego. Revista Eletrônica da Matemática, Bento Gonçalves, v. 5, n. 2, p. 56-71, jul. 2019. Disponível em: https://dev7b.ifrs.edu.br/site_periodicos/periodicos/index.php/REMAT/article/view/3406. Acesso em: 27 nov. 2022.

EUGÊNIO, Robson da Silva. Explorações sobre a média no software TinkerPlots 2.0 por estudantes do Ensino Fundamental. 2013. 230 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2013.

FERRONATO, Rubens. A construção de um instrumento de inclusão no ensino da matemática. 2002. 126 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/82939. Acesso em: 09 dez. 2022.

FUNDAÇÃO GETULIO VARGAS. Concurso Público para a Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco - Educação Especial. São Paulo: FGV, 2015. Disponível em: https://conhecimento.fgv.br/concursos/see-pe/educacaoespecial. Acesso em: 28 nov. 2022.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Márcia Denise; FONTES, Rejane de Souza. Educação inclusiva & educação especial: propostas que se complementam no contexto da escola aberta à diversidade. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 32, n. 2, p. 343-355, jul./dez. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1171/117117241006.pdf. Acesso em: 27 nov. 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Técnicas de pesquisa: entrevista como técnica privilegiada de comunicação. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010. p. 261-297.

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello. Audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. Campinas: Pontes Editores, 2016.

NEVES, Carla Nascimento; MAIA, Regina Maria da Costa Smith. O uso de materiais adaptados para o ensino da matemática para estudantes com deficiência visual. Boletim Online Educação Matemática, Joinville, v. 6, n. 11, p. 119-137, out. 2018. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/download/11862/8960/46546. Acesso em: 09 dez. 2022.

OLIVEIRA, Luiza Maria Borges. Cartilha do Censo 2010 – Pessoas com Deficiência. Brasília, DF: Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania, 2012. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/cartilhacenso2010-pessoas-com-deficienciareduzido.pdf. Acesso em: 29 nov. 2022.

OTHERO, Marilia Bense; AYRES, José Ricardo de Carvalho Mesquita. Necessidades de saúde da pessoa com deficiência: a perspectiva dos sujeitos por meio de histórias de vida. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 16, n. 40, p. 219-233, jan./mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/dnjC4XvL6fYBT97ptsHgNZj/?lang=pt#. Acesso em: 09 dez. 2022.

PAULO, Paula Rodrigues N. F.; BORGES, Márcia Narcizo; DELOU, Cristina Maria C. Produção de materiais didáticos acessíveis para o ensino de Química orgânica inclusivo. Revista Areté: Revista amazônica de Ensino de Ciências, Manaus, v. 11, n. 23, p. 116-125, jan./jun. 2018. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/881. Acesso em: 27 abr. 2023.

SÁ, Elizabet Dias; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myriam Beatriz Campolina. Formação Continuada a Distância de Professores para o Atendimento Educacional Especializado: deficiência visual. Brasília, DF: SEESP: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/aee_dv.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.

SANTOS, Jaqueline Lixandrão; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. A compreensão da probabilidade por um estudante cego: possibilidade para um ensino inclusivo. In: BORBA, Rute; MONTENEGRO, Juliana; SANTOS, Jaqueline (org.). Investigações em ensino e em aprendizagem: uma década de pesquisas do Grupo de Estudos em Raciocínios Combinatório e Probabilístico (Geração). Recife: UFPE, 2022. p. 349-377.

SANTOS, Jaqueline Lixandrão; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. Um cenário de aprendizagem de probabilidade: uma possibilidade para alunos com deficiência visual. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA INCLUSIVA, 1., 2019, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2019. Disponível em: http://eventos.sbem.com.br/index.php/ENEMI/ENEMI2019/schedConf/presentations. Acesso em: 08 fev. 2023.

SILVA, Mayra Darly da; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de; PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos. Material manipulável de geometria para estudantes cegos: reflexões de professores brailistas. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 5, n. 9, p. 176-202, jul./ dez. 2016. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/29997/. Acesso em: 11 dez. 2022.

SILVA, Mayra Darly da. Ensino de geometria para estudantes cegos: avaliação, análise e uso de um material manipulável por professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2018. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/30593. Acesso em: 10 jan. 2023.

VIGOTSKY, Lev Semionovich. Obras Completas – Tomo Cinco: Fundamentos de Defectologia. Tradução do Programa de Ações Relativas às Pessoas com Necessidades Especiais (PEE). Cascavel: Edunioeste, 1997.

VITA, Aida Carvalho. Análise Instrumental de uma maquete tátil para aprendizagem de Probabilidade por alunos cegos. 2012. 239 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10906. Acesso em: 03 mar. 2023.

VITA, Aida Carvalho; KATAOKA, Verônica Yumi. Construção de maquete tátil para a aprendizagem de probabilidade por alunos cegos baseada no design centrado no usuário. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 5, n. 9, p. 147-175, jul./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6035. Acesso em: 09 dez. 2022.

Published
2023-06-30