Redesign of teaching material in perspective of Universal Design

Keywords: Universal Design, Teaching Material, Three-Dimensional Modeling

Abstract

 This article presents the redesign of a teaching material for algebra, utilizing the principles of Universal Design. The professional responsible for the redesign is a bachelor in Graphic Expression, whose expertise is applied in the appropriate selection of physical properties of materials, such as strength, elasticity, and thermal insulation, as well as in ergonomics when developing optimal formats and sizes for each material, aiming for user comfort. Furthermore, the skills of the bachelor in Graphic Expression in three-dimensional modeling aid in the conception of teaching materials, allowing for testing with different models and rapid modifications without additional costs. By doing so, we expand upon a master’s level research that used a teaching material developed for teaching and learning polynomial operations, a topic within the Mathematics curriculum in primary education, with an application in a classroom where a visually impaired student attended, although all students participated in the activity, as envisioned by Universal Design. The research was funded through a universal call by the Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). The methodology employed is qualitative, including semi-structured interviews with the visually impaired student, as well as the redesign of the teaching material based on the participant’s suggestions and Brazilian technical standards. It can be concluded that the redesigned material meets the criteria of a teaching material from the perspective of Universal Design. Additionally, it becomes evident that the bachelor in Graphic Expression possesses knowledge and skills that contribute to the development of accessible, efficient, and suitable teaching materials for students with disabilities. Therefore, this professional plays an important role in inclusive education, particularly in the production of teaching materials, and participates in multidisciplinary teams.

Author Biographies

Anderson Roges Teixeira Góes, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Doutor em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Gabrieli Jaguszewski da Silva, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Bacharela em Expressão Gráfica pela Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Márcia Regina Silva Berbetz, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Mestra em Educação: Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federal do Paraná (UFPR)

References

ABNT. ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050:2015: acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio de Janeiro: ABNT, 2015.

BERBETZ, Márcia Regina Silva. Educação matemática inclusiva: o material didático na perspectiva do desenho universal para área visual. 2019. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

BERBETZ, Márcia Regina Silva Berbetz; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Placas Algébricas: recurso didático na perspectiva do desenho universal para aprendizagem na educação matemática. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 17, n. 52, p. 331-351, 2020.

BOCK, Geisa Letícia Kempfer; GESSER, Marivete; NUERNBERG, Adriano Henrique. Desenho Universal para a Aprendizagem: a produção científica no período de 2011 a 2016. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 24, n. 1, p. 143-160, jan./mar. 2018.

BRASIL. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. Promulga a convenção internacional sobre os direitos das pessoas com deficiência e seu protocolo facultativo, assinados em Nova York, em 30 de março de 2007. Brasília: Presidência da República, 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 30 jan. 2022.

CAMARGO, Eder Pires de. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 1, p. 1-6, jan./mar. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132017000100001&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 30 jan. 2022.

CONTE, Márcia Regina Berbetz; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Educação Matemática inclusiva: materiais manipuláveis adaptados na concepção do Desenho Universal. In: Congresso Humanitas: Educação, 1., 2018, Curitiba. Anais [...]. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2018.

ONU. Organização das Nações Unidas. Comité sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Observación general núm. 7: sobre la participación de las personas con discapacidad, incluidos los niños y las niñas con discapacidad, a través de las organizaciones que las representan, en la aplicación y el seguimiento de la Convención. [Genebra: ONU], 2018. Disponível em: https://tbinternet.ohchr.org/_layouts/15/treatybodyexternal/Download.aspx?symbolno=CRPD/C/GC/7&Lang=en. Acesso em: 17 set. 2019.

RICARDO, Débora Cristina; SAÇO, Lívia Fabiana; FERREIRA, Eliana Lúcia. O desenho universal na educação: novos olhares diante da inclusão do ser deficiente. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 2, p. 1524-1538, ago. 2017.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca, Espanha: UNESCO, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos pdf/salamanca.pdf. Acesso: 30 jan. 2022.

Published
2023-08-06