Inclusion of a student with visual impairment in a supervised internship, analysis according to Grounded Theory principles
Abstract
The present research is the result of a master’s thesis aimed at elaborating how the process of inclusion and insertion of the visually impaired college student takes place at a school context in their Supervised Internships of the Natural Sciences course at a Federal University located in the state of Rio Grande do Sul (RS). Data were obtained through semistructured interviews and application of an online form in a public school at the city Uruguaiana – RS during the COVID19 pandemic period. This is research presents a qualitative approach and an exploratory nature. An individual case study was used as a procedure, with multiple units of analysis, and the data were analyzed in the light of Grounded Theory (GT). The analysis pointed out that a set of factors is necessary (favorable environment; physical, methodological and curricular adaptations; professional improvement) to promote new experiences, enhance and enable formative coexistence (the willingness to live with people with disabilities) that begins in the school environment and it can enable a culture of inclusion in other areas of society. Though people with disabilities can occupy different spaces in society, when talking about disability, the focus is generally on the limitations of these subjects and not on their skills and/or knowledge to be shared. However, the stereotype of limitations of people with disabilities is clearly being rethought and comes to favour and provide new experiences and life expectations for these people. Likewise, as a teacher in initial training, the person with disability aims for these exchanges, dialogues and thoughts that are built with more experienced teachers, with a greater baggage of knowledge, at schools.
References
ALMEIDA, Dulce Barros de et al. Política educacional e formação docente na perspectiva da inclusão. Educação, Santa Maria, RS, v. 32, n. 2, p. 327-342, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/677. Acesso em: 25 mar. 2022.
ARAÚJO, Osmar Hélio; RODRIGUES, Janine Marta Coelho; ARAGÃO, Wilson Honorato. O (des)lugar da pedagogia e da didática na formação dos professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. 1, p. 215-226, 2017.
APPOLINÁRIO, Fabio. Metodologia da ciência: Filosofia e Prática da Pesquisa. 2 ed. São Paulo: Cengage Learning, 2012.
BRASIL. Decreto nº 5.296 de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta a Lei n. 10.048, de 8 de novembro de 2000. Brasília: Presidência da República, 2004. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5296.htm. Acesso em: 25 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva Inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 25 mar. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Câmara dos Deputados, 2015. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2015/lei-13146-6-julho-2015-781174-normaatualizada-pl.pdf. Acesso em: 19 abr. 2022.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
CASSIANI, Silvia Helena De Bortoli; ALMEIDA, Ana Maria de. Teoria fundamentada nos dados: a coleta e análise de dados qualitativos. Cogitare Enferm., Curitiba, v.4, n.2, p.13-21, jul./dez., 1999.
CHARMAZ, Kathy. A construção da Teoria Fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. Porto Alegre: Artmed, 2009.
CHARMAZ, Kathy. Construtivism Grounded Theory. 2. ed. London: Sage Publications Ltd, 2014.
DOMINGOS, Elizabete. O professor com Deficiência visual no ensino da História e Geografia: questões em torno da sua adaptação e sucesso profissional. Revista de Educação Geográfica, n.2, p.37-47. Universidade do Porto, 2017.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREIRE, Paulo Reglus Neves. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GLASER, Barney G. Basics of grounded theory analysis: emergence vs forcing. Mill Valley: Sociology Press, 1992.
GLASER, Barney G.; STRAUSS, Anselm Leonard. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter, 1967.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LEMOS, Cátia. de. Formação e práxis do professor cego ou com baixa visão de Manaus. Dissertação - (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2008.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer?. São
Paulo: Moderna, 2006.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, 2009.
POTTER, Jéssica Colaço de Assunção. A. Deficiência visual e formação docente: uma análise de relatórios de estágio supervisionado de graduandos em letras-inglês da UFPB. João Pessoa, 2018.
SILVA, Lívia Ramos de Souza; REIS, Marlene Barbosa de Freitas. Educação inclusiva: o desafio da formação de professores. Revista de Educação, Linguagem e Literatura da UEG-Inhumas, Inhumas, v. 3, n.1, p. 7-17, mar., 2011.
SILVEIRA, Érica Santana; SÁ, Antônio Villar Marques de. A deficiência visual em foco: estratégias lúdicas na Educação Matemática Inclusiva. Revista Educação Especial, Santa Maria, RS, v. 32, p. e100/ 1–26, 2019. DOI: 10.5902/1984686X35402. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/35402. Acesso em: 3 abr. 2022.
STRAUSS, Anselm Leonard. Qualitative analysis for social scientist. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
STRAUSS, Anselm Leonard; CORBIN, Juliet. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage Publications, 1990.
TAROZZI, Massimiliano. O que é a Grounded Theory: metodologia de pesquisa e de teoria fundamentada nos dados. Petrópolis: Vozes, 2011.
YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.