The description of the human digestory system for blind people through tactil and audio accessibility
Abstract
The human digestive system is a topic addressed in the discipline of Science and Biology and is mandatory in Basic Education, providing students with a wide range of knowledge, including nutrient absorption devices and their relationship with health. This research, research as participatory research (GIL, 2008), aims to show the production of accessible material for blind students, from a prototype of the digestive system, with its description and physiology in parts and in full, with subtitles in braille and in audio. The theoretical foundation had scholars concerned with the theme of blindness and didactics for blind students such as the authors Numberg (2008), Le Bouch (2001), Castro (2008), Bruno and Mota (2001), in addition to current legal aspects, such as the Brazilian Inclusion Law 13.146 and the Education Guidelines and Bases Law 9.394/96. The Digestive System and Audio Resources product was developed and presented in an institution founded by blind people, a teacher and principal who had contact with material for evaluation regarding adequacy and functionality, being considered suitable for use as a teaching-learning resource for blind people. In the teaching trajectory, it was verified that there are few resources available for the inclusion process to take place, this fact boosted its development. The research highlights the importance of studies and productions that address the educational and social needs of blind and visually impaired people, in order to achieve their autonomy and citizenship.
References
ALVES Milton Ruiz et al. Refração ocular: uma necessidade social. Rio de Janeiro: Cultura Médica, 2014.
AMARAL, Marciliana Baptista et al. Breve histórico da educação inclusiva e algumas políticas de inclusão: Um olhar para as escolas em juiz de fora. Revista Eletrônica da Faculdade Metodista Grambery. Juiz de Fora, n. 16, jan/jul 2014. Disponível em: http://re.granbery.edu.br/artigos/NDk5.pdf, acesso em 6 dez. 2021.
AMARAL, LígiaAssumpção. O touro de Creta - Mecanismos psicológicos de defesa frente à deficiência: atitude, preconceito, esteriótipo, estigma. In: AMARAL, Líggia Assumpção. Conhecendo a Deficiência: Em Companhia de Hércules. São Paulo: Rode Editorial, 1995, p. 110 - 123.
AMARAL, Lígia Assumpção. Deficiência: questões conceituais e alguns de seus desdobramentos. Cadernos de Psicologia, Ribeirão Preto, n. 1, p. 3-12, 1996.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial, 1988.
BRASIL. Plano Nacional de Educação Especial. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 1994.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9394/96. Brasília: Ministério da Educação, 1996.
BRASIL. Portaria do MEC n° 2678 de 24 de setembro de 2002. Aprova o projeto da Grafia Braille para a Língua Portuguesa e recomenda o seu uso em todo o território nacional. Brasília: MEC, 2002.
BRASIL. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº. 2 de 11 de setembro de 2001. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: MEC, 2001.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília, 17 de novembro de 2011. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011‐ 2014/2011/Decreto/D7611.htm> Acesso em nov. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência).
BERNARDI, Daniela Filocomo; COSTA, Juliana. A criança cega: uma ação multidisciplinar com enfoque escolar. Anuário da Produção Acadêmica Docente, Valinhos, v. 2, n. 3, p. 133-145, 2008. Disponível em: https://repositorio.pgsskroton.com/bitstream/123456789/1556/1/v.2%2C%20n.3%2C%202008-133-145.pdf, acesso em 6 dez. 2021.
DELOU, Cristina Maria Carvalho et al. A universidade, a escola e as necessidades especiais: como melhorar? Como contribuir? Revista Práxis, Rio de Janeiro, v. 3, n. 6, 2011. Disponível em: https://goo.gl/gr8rzx, acesso em jan. de 2020.
DÜMPEL, Renata Guimaraes. Modelos de células interativos: facilitadores na compreensão das estruturas celulares e no processo de inclusão de indivíduos com necessidades educacionais especiais visuais. 2001. 99 f. Dissertação (Mestrado em Ciências). Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Ed. Atlas SA, 2008.
JUNQUEIRA, Luiz C.; CARNEIRO, José. Histologia básica: texto e atlas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2013.
LAPIERRE, André. Da Psicomotricidade Relacional à Análise Corporal da Relação. Curitiba: UFPR/CIAR, 2002.
LAPIERRE, André; AUCOUTURIER, Bernard. A Simbologia do Movimento: Psicomotricidade e Educação. Curitiba: Filosofart, 2004.
LARAIA, Maria Ivone Fortunato. A pessoa com deficiência e o direito ao trabalho. 2009. 180 f. Dissertação (Mestrado em Direito). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2009.
LE BOULCH, Jean. Educação Psicomotora: a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MARTINS L. A. et al. (org). Educação e Inclusão Social de Pessoas com Necessidades Especiais: desafios e perspectivas. João Pessoa: Editora da UFPB, 2007.
MORAES, Viviane Rodrigues Alves; GUIZZETTI, Renata Araújo. Percepções de alunos do terceiro ano do Ensino Médio sobre o corpo humano. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, n. 1, p. 253-270, 2016.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. CID-IX Revisão da classificação internacional de doenças. Porto Alegre: Sagra; 1976.
NUMBERG, Adriano Henrique. Contribuições de Vigotsky para a educação de pessoas com deficiência visual. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 13, n. 2, p. 307-316, abr./jun. 2008.
PEREIRA, Carlos Alberto Sanches et al. Construção de sala ambiente como metodologia alternativa para o ensino de anatomia e fisiologia do sistema digestório humanoPedagogia em Foco,Iturama, v.14, n.12, p. 101-119, 2019.
PIAGET, Jean. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1985.
RIVIÈRE, Angel. La psicología de Vygotski. Ed. Visor Libro. Madrid: Ed. Visor Libro1985.
SANTOS, Boaventura Sousa. Introdução a uma Ciência Pós-Moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
SOUSA, Emily et al. Aprendendo de maneira divertida: percepções de graduandos sobre um museu interativo de ciências. Revista da SBEnBIO, n. 9, p. 3203-3214, 2016.