Inclusive mathematics education and the deafblindness
a discussion based on aspects highlighted in brazilian research
Abstract
This article is based on a bibliographic research, in order to investigate which aspects are being highlighted in researches in the area of Mathematics Education about teaching for students with deafblindness. For the data collection, searches were conducted in Mathematics Education journals that had thematic issues referring to Inclusive Mathematics Education until 2019, as well as in the Annals of national and international events of Mathematics Education and Inclusive Mathematics Education, these being the Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM), [International Symposium of Research in Mathematics Education], the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) [National Meeting of
Mathematics Education], and the Encontro Nacional de Educação Matemática Inclusiva (ENEMI) [National Meeting of Inclusive Mathematics Education], considering, for the events, the editions held in the period from 2009 to 2019 and the papers published in these editions that had terms related to “deafblindness” in the title. In addition, the CAPES Theses and Dissertations Catalog was searched for publications with the word “Deafblindness” in the title and that dealt with mathematics teaching associated with this theme, published in the same period (2009 to 2019). For the data presentation related to the selected papers, three units of analysis were established, namely: 1) characteristics of the students of the researches and the strategies used; 2) inclusive practices in mathematics classes for students with deafblindness; and 3) teaching resources in mathematics teaching for students with deafblindness. As a result, it was possible to identify that the investigations present clarity about the fact that we must consider, in our pedagogical actions, that students with deafblindness are unique, and that we must rely on the potential of each one if we want to promote advances in their development. Finally, one may conclude that teaching mathematics to students with deafblindness is a complex task, and requires investments of all kinds if one wants to think of an inclusive schooling that reverts itself into intellectual development.
References
ALEIXO, Heniane. Passos. A construção do conceito de número por uma aluna com surdocegueira congênita. 2018. 182 f. Dissertação (de Mestrado em Educação Matemática). Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas,. 2018. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/6565 Acesso em: 21 set. 2021.
ALEIXO, Heniane Passos; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen. Correspondência entre número e quantidade: processo de construção do número por uma aluna com Surdocegueira Congênita. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 65, p. 29-44, set./dez. 2019a.
ALEIXO, Heniane Passos; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen. Experiências na Educação Matemática vinculadas a surdocegueira. In: I ENEMI - Encontro Nacional de Educação Matemática Inclusiva, Rio de Janeiro, 2019b.
ALEIXO, Heniane Passos; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen.Uma atividade sobre o sistema monetário brasileiro para uma aluna com surdocegueira. In: VII Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Foz do Iguaçu, 2018.
BORGES, Fábio Alexandre; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius. A formação do futuro professor de Matemática para a atuação com estudantes com deficiência: uma análise a partir de projetos pedagógicos de cursos. Boletim GEPEM, v. 76, p. 134-155, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
CAMBRUZZI, Rita de Cássia Silveira; COSTA, Maria da Piedade Resende da. Análise dos níveis de comunicação do aluno com surdocegueira. Temas em Psicologia, v. 15, n. 2, p. 249-268, 2016.
GALVÃO, Daiane Leszarinski. O ensino de geometria plana para uma aluna com surdocegueira no contexto escolar inclusivo. 2017. 113 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2017. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2472 Acesso em: 21 set. 2021.
GALVÃO, Daiane Leszarinski; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da; SHIMAZAKI, Elsa Midori. Manual de utilização do kit de materiais manipuláveis para o ensino de geometria plana para uma aluna com surdocegueira. 2017. 24 f. Trabalho acadêmico (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, 2017. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/2472/2/PG_PPGECT_M_Galv%C3%A3o%2C%20Daiane%20Leszarinski_2016_1.pdf Acesso em: 21 set. 2021.
LORENZATO, Sergio. O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.
MASINI, Elcie F. Salzano. Do sentido, pelos sentidos, para o sentido: sentidos das pessoas com deficiência sensorial. Niterói: Hipertexto; São Paulo: Vetor, 2002. 304p.
NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; SIERRA, Maria Angela Bassan. Fundamentos e legislação da Educação de pessoas surdas, de pessoas cegas e de pessoas surdocegas. Centro Universitário Ingá, Maringá, 2020.
RODRIGUES, David. Dez ideias (mal) feitas sobre a Educação Inclusiva. In: RODRIGUES, David. (org.). Inclusão e Educação: doze olhares sobre a Educação Inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
SANTOS, Felipe Moraes dos. Propostas no ensino de aritmética para pessoas com surdocegueira. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Ciências e Matemática). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/IEMCI), Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/13360 Acesso em: 21 set. 2021.