Analyzes and discussions about the use of a tactile didactic material to teach the theme of inheritance patterns to students with visual impairment

  • Thalita Cássia Rodrigues Paiva Ferreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Amanda Séllos Rodrigues Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Flávia Lage Pessoa da Costa Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
Keywords: Inheritance patterns, Heredogram, Students with visually impaired

Abstract

To determine the pattern of inheritance of human characteristics, analyzes are carried out based on the survey of family history through a graphic representation called heredogram. The teaching of science and biology makes use of many visual elements during the teaching and learning process, being, therefore, an exclusive teaching, for the visually impaired. Thus, the objective was to develop a tactile didactic material for teaching the theme “Heritage Patterns” for people with visual impairments. Despite the initial difficulty in proposing the elaboration of some symbologies due to the similarity of some representations, an attempt was made to create an appropriate identification that would help people with visual impairments regarding the codes used in heredograms.

Author Biographies

Thalita Cássia Rodrigues Paiva Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Licenciada em Ciências Biológicas (PUC-Minas). Especializada em Ensino de Ciências e Biologia pela PUC Minas.

Amanda Séllos Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Licenciada em Ciências Biológicas (PUC-Minas). Especializada em ensino de ciências e biologia pela PUC Minas. Mestre em Ensino de Ciências pela UFOP.

Flávia Lage Pessoa da Costa, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Licenciada em Ciências Biológicas (UFMG). Especialista em Ensino de Ciências e Biologia pela PUC-Minas. Mestre e doutora em Medicina Molecular (UFMG). Professora de ciências e de biologia na educação básica. Coordenadora de área na educação básica. Professora adjunta I do Instituto de Educação Continuada da PUC- Minas. Coordenadora do curso de pós-graduação em neurociência educacional: bases neurofisiológicas do aprendizado da PUC Minas.

Published
2020-12-05