Advantages and disadvantages on mobility of blind people with guide dog

  • Aline Carrero Fukuhara Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Ana Claudia Marciano Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Jaqueline Oppi Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Ailton Barcelos da Costa Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Maria Amélia Almeida Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Rosimere Maria Orlando Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Keywords: Special Education, Guide dog, Blindness, Accessibility, Mobility

Abstract

This research aims to analyze the person with blindness, user guide dog from the perspective of mobility,
adaptability, and the difficulties encountered in relation to accessibility. Having the choice of this theme
emerged from the need to expand the meager experiences and research related to the subject, since, so far
as one can search on several bases of national and international data, there is a great deficiency in terms of
research, which difficult to obtain information. Data collection occurred through differential approach with a
questionnaire administered to participants via email and social networking. The research involved the
participation of three people with blindness and user guide dog, male. As a result, came to the conclusion
that the guide dog makes both in mobility and in social interaction blind person.

Author Biographies

Aline Carrero Fukuhara, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Licenciada em ducação Especial na UFSCar
Ana Claudia Marciano, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Licenciada em Educação Especial na UFSCar.
Jaqueline Oppi, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Licenciada em Educação Especial na UFSCar.
Ailton Barcelos da Costa, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Doutorando em Educação Especial no Programa de Pós-graduação em Educação Especial da UFSCar
Maria Amélia Almeida, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Docente do Curso de Licenciatura em Educação Especial e do Programa de Pós-graduação da UFSCar.
Rosimere Maria Orlando, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
Docente do Curso de Licenciatura em Educação Especial e do Programa de Pós-graduação da UFSCar.

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Published
2017-03-08