A study on the compatibility of the GarageBand musical application with VoiceOver

  • Denis Martino Cota Instituto Benjamin Constant
Keywords: Musical apps, Accessibility, Visual impairment

Abstract

This study aims to verify the compatibility of the GarageBand app with the VoiceOver system (Apple
accessibility system for visually impaired people) enabled to ascertain if the easy way to use is kept when
the accessibility system is on. The methodology adopted is an analysis and observation of an iPad running
the GarageBand with activated VoiceOver. This analysis was made grounded by the seven resources of
accessibility developed by Lima Filho e Waechter and presented by Possatti, Perry and Silva. The analysis
results show that the app is compatible with the VoiceOver system, but it presents some programming
problems on the users touch screen with the system reading. Particularly with regard to reading chord, is
inaccurate and irregular. Although there is some improvements to be made, the app works well with the
VoiceOver system enabled and it can be used in various situations.

Author Biography

Denis Martino Cota, Instituto Benjamin Constant

Licenciado em Música pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestrando do Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Como instrumentista, realizou várias apresentações no Rio de Janeiro, São Paulo e Minas Gerais, acompanhando cantores ou tocando solo. Trabalhou como músico de rua na Bolívia, Chile, Peru e Venezuela. Como compositor, já teve peças tocadas por músicos no Brasil e nos Estados Unidos. Foi professor das redes municipais de Niterói, Rio de Janeiro, Nova Iguaçu e Mesquita, onde desenvolveu trabalhos com grupos vocais e de percussão. Atualmente, realiza estudos sobre tecnologias móveis na Educação Musical e trabalha como professor de música no Departamento de Estudos e Pesquisas Médicas e de Reabilitação (DMR) do Instituto Benjamin Constant.

 

References

AGÊNCIA BRASIL. Disponível em <http://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2015-

/rendimento-domiciliar-capita-do-brasileiro-e-de-r-1052-mil-diz-ibge> Acesso em: 2 jul. 2015.

APPLE. VoiceOver para iOS. Deixe nossa voz guiar você. Disponível em Acesso em 22 jul. 2015.

______. Siri. Seu desejo é uma ordem. Disponível em: <https://www.Apple.com/br/ios/siri/>: Acesso em 22 jul. 2015.

______. GarageBand para iOS. Crie música onde estiver. Compartilhe onde quiser. Disponível em <https://www.Apple.com/br/ios/GarageBand/> Acesso em 22 jul. 2015.

DUARTE, Alex Marques. Aplicativos musicais para tablets e smartphones: novos recursos para a educação musical. 2014. Monografia. Instituto de Belas Artes, Universidade Nacional de Brasília, Brasília. Disponível em < bdm.unb.br/bitstream/10483/7951/1/ 2014_AlexMarquesDuarte.pdf> Acesso em: 30 mai 2015.

IPAD ENSEMBLE. Requiem (The fifth). Disponível em <https://www.youtube.com/ watch?v=jNVNFKhaVtc> Acesso em: 21 jul. 2015.

LIMA FILHO, Marcos Antônio de e WAECHTER, Hans da Nóbrega. “Tecnologias assistivas presentes no tablet e seu potencial para uma educação inclusiva para pessoas com deficiência visual”, Revista Brasileira de Tradução Visual, Recife, n. 15, 2013. Disponível em

<http://www.rbtv.associadosdainclusao.com.br/index.php/principal/article/view/176/ 301> Acesso em 13 mar. 2016.

MOSSBERG, Walter S. “The iPhone Finds its Voice”, The Wall Street Journal, Nova York, 11 out. 2011. Personal Technology. Disponível em <http://www.morgenthaler.com/press-releases/ iphone-finds-its-voice-wsj-2011-10-12.pdf> Acesso em 20 jul. 2015.

MCGOAN. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=gHMmcNreKYo> Acesso

em 21 jul. 2015.

PAULINO, Rita de Cássia Romeiro. “Conteúdo digital interativo para tablets-iPad: uma forma híbrida de conteúdo digital” , 2012. Disponível em:

scholar.google.com/+conte%C3%BAdo+digital+interativo+para+tablets&hl=pt-

BR&as_sdt=0,5> Acesso em: 18 jul. 2015.

PEDROSA, Paulo e NOGUEIRA, Tiago. Computação em nuvem. Disponível em Acesso em 22 jul. 2015.

PRENTICE, Lauren. Using the GarageBand for iOS app to integrate composition tasks within aliteracy unit in a generalist year 5 and 6 classroom. 2015 Dissertação. University of Waikato. Hamilton. Disponível em <http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:rfryUnt9osJ:

scholar.google.com/+lauren+prentice+GarageBand&hl=pt-BR&as_sdt=0,5> Acesso em: 22 jul. 2015.

Published
2017-02-23