Chess for people with visual impairment: knowledge from a unique day at the Benjamin Constant Institute

  • Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior Instituto Benjamin Constant
Keywords: Chess, Visual Impairment, Physical Education, Autobiographical Narrative, Inclusion

Abstract

Each relationship with others and each (de)construction of knowledge is unique and typical of everyday life and human identity and complexity. Therefore, teaching strategies are diverse and plural, created and (re)thought according to the needs and potential of students, making every day pedagogical practice rich. This text, from a qualitative perspective, based on an autobiographical narrative, seeks to present knowledge from the experience of pedagogical practices in teaching the game of chess to students with visual impairment (VI) at the Benjamin Constant Institute (IBC). This experience report aims to share, through writing, the adaptations used in the game for students with VI, including the main rules and specific strategies for teaching the game in IBC classes. These rules, as well as their respective adaptations, are presented based on the chess laws of the Fédération Internationale des Échecs (FIDE), the International Chess Federation. The teaching strategies illustrated here are (de)constructed based on the uniqueness and identity of students with VI at IBC. It is concluded that chess is an important recreational and pedagogical tool for developing concentration and emotional balance, for creating strategies, as well as improving self-control. Furthermore, this practice helps in learning other knowledge and enables social interactions and inclusion through leisure, educational training and professionalization. It is hoped that the knowledge presented can resonate in other daily lives, disseminating chess to people with VI and contributing to the construction of more dignified, fair, and inclusive practices.

Author Biography

Arlindo Fernando Paiva de Carvalho Junior, Instituto Benjamin Constant

Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)

References

ABOUT FIDE. In: INTERNATIONAL CHESS FEDERATION. Lausana, Suíça: FIDE, c2024. Disponível em: https://www.fide.com/fide/about-fide. Acesso em: 16 mar. 2024.

BAKER, Charles. Xadrez: primeiras lições. São Paulo: Hemus, 1991.

BRASIL. Lei n° 14.126, de 22 de março de 2021. Classifica a visão monocular como deficiência sensorial, do tipo visual. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 159, n. 55, p. 3, 22 mar. 2021. Disponível em: https://in.gov.br/web/dou/-/lei-n-14.126-de-22-de-marco-de-2021-309942029. Acesso em: 12 out. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Saberes e práticas da inclusão: desenvolvendo competências para o atendimento às necessidades educacionais de alunos cegos e de baixa visão. Brasília, DF: MEC: Seesp, 2003.

BECKER, Idel. Manual de Xadrez. São Paulo: Nobel, 2002.

ENTIDADES cadastradas. In: FBXDV. Porto Alegre: FBXDV, c2024. Disponível em: https://www. fbxdv.org.br/entidades-cadastradas. Acesso em: 16 mar. 2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GAI, Eunice Terezinha Piazza. Narrativas e conhecimento. Desenredo – Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, v. 5, n. 2, p. 137-144, jul./dez. 2009. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rd/article/view/1247/760. Acesso em: 12 set. 2021.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./abr. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 29 jul. 2021.

LEYES del ajedrez 2023: Versión oficial en español. [S. l.] FIDE, 2023. Disponível em: https://rcc.fide.com/2023-laws-of-chess-translations/. Acesso em: 16 mar. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 9-29.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2014.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Revista Paradigma, Maracay, Venezuela, v. 41, Edición Cuadragésimo Aniversario, jun. 2020, p. 57-79, 2020. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article view/929. Acesso em: 10 out. 2021.

QUEM somos. In: FBXDV. Porto Alegre: FBXDV, c2024. Disponível em: https://www.fbxdv.org.br/node/1. Acesso em: 16 mar. 2024.

REZENDE, Sylvio. Xadrez na escola: uma abordagem didática para principiantes. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2002.

RULES of chess. In: INTERNATIONAL BRAILLE CHESS ASSOCIATION. Homberg, Alemanha: IBCA, c2023. Disponível em: https://ibca-info.org/rules-of-chess/. Acesso em: 16 mar. 2024.

SAMPAIO, Marcos Wilson; HADDAD, Maria Aparecida Onuki. Avaliação oftalmológica da pessoa com baixa visão. In: SAMPAIO, Marcos Wilson et al. (org.). Baixa visão e cegueira: os caminhos para reabilitação, a educação e a inclusão. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010. p. 45-53.

SILVA, Sebastião Gomes da. O xadrez como estratégia pedagógica de ensino e aprendizagem: um estudo com alunos deficientes visuais do ensino médio integral do Instituto Federal de Mato Grosso campus Coronel Octayde Jorge da Silva. Formiga, MG: Real Conhecer, 2021.

TORRES SANTOMÉ, Jurjo. La justicia curricular: el caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata, 2011.

ZLOTNIK, Boris et al. Curso de Xadrez. Porto Alegre: Artmed, 2006. v. 1.

Published
2025-02-07
Section
Educação Física, Jogos e Atividades Físicas para Pessoas com Deficiência Visual