Golden Material in Mathematics Education
Reports with blind and/or low vision
Abstract
In order to promote equal enrollment opportunities in schools for all students, regulations, laws, and decrees have been established to support and uphold Inclusive Education in Brazil. As a result, there is the provision of Specialized Educational Assistance (SEA), preferably within regular education. In this context, this article presents a segment of a doctoral thesis whose objective was to investigate the potential of Assistive Technology (AT) in teaching mathematical concepts during SEA sessions, as well as the process of implementing technology as a pedagogical resource. With a qualitative approach, the pedagogical activities involving the use of AT and the Golden Material for the acquisition of the concept of number, particularly counting, are described. The research included two blind students and three students with low vision from elementary school, as well as five teachers, three from SEA and two from the regular classroom. Through textual discursive analysis, various activities related to the Golden Material and the use of the Brazilian currency, the Real, are described; which were conducted by the participating teachers during SEA sessions. Throughout the different stages of acquiring the concept of number, several resources were utilized, including Tactile AT, the Golden Material and calculators. During the presentation of concepts, interactions with braille mathematical symbols were used, along with representations of numerical quantities using adapted and diverse tactile materials. Consolidation was facilitated by calculators and other calculation resources, while abstraction was promoted through the representation of quantities and mental calculations.
References
BATISTA, Cecilia Guarnieri. Formação de conceitos em crianças cegas: questões teóricas e implicações educacionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 21, n. 1, p. 07-15, jan./abr. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ptp/v21n1/a03v21n1. Acesso em: 20 maio 2022.
BERSCH, Rita; TONIOLLI, José. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: CEDI, 2008. Disponível em: http://proeja.com/portal/images/semana-quimica/2011-10-19/tec-assistiva.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 maio 2019.
BRASIL. Portaria Normativa nº 13, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a criação do “Programa de Implantação de Salas De Recursos Multifuncionais”. Brasília: Ministério da Educação, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option= com_content&view=article&id=17430&Itemid=817. Acesso em: 31 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Diretrizes operacionais da educação especial para o Atendimento Educacional Especializado na educação básica. Brasília: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=428-diretrizes-publicacao&Itemid=30192. Acesso em: 20 out. 2019.
BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui diretrizes operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: Ministério da Educação, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: educação inclusiva. Brasília: MEC: SEB, 2014. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/antoniomauricio/files/2017/11/10_Educ-Incl_pg001-096.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 08 mar. 2023.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática. São Paulo: Ática, 1993.
ERMEL. Institut Nacional de Recherche Pédagogique. Aprendissages numériques et résolution des problèmes: cours préparatoire. Paris: Hatier, 1991.
BOLITE FRANT, Janete. Tecnologia Assistiva para uma Educação Matemática Inclusiva. Com a Palavra, o Professor, Vitória da Conquista, BA, v. 7, n. 17, p. 202–215, jan./abr. 2022. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/777. Acesso em 15 jan. 2023.
FRAZ, Joeanne Neves. Tecnologia assistiva e educação matemática: experiências de inclusão no ensino e aprendizagem da matemática nas deficiências visual, intelectual e auditiva. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 20, p. 523-547, set./dez. 2018. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/30475/. Acesso em: 10 mar. 2022.
GELMAN, Rochel; GALLISTEL, C.R. The child’s understanding of number. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopse estatística da educação básica 2022. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 02 fev. 2023.
KAMII, Constance. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação junto a escolares de 4 a 6 anos. 18. ed. Campinas: Papirus, 1994.
KAMII, Constance. A criança e o número: implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. 39. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LEITE, Hellen Castro Almeida et al. Gráficos e tabelas na ponta dos dedos: matemática para deficientes visuais. In: ENCONTRO CAPIXABA DE ENSINO E APRENDIZAGEM EM MATEMÁTICA, 1.; ENCONTRO CAPIXABA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2010, Vitória. Anais [...]. Vitória: Sociedade Brasileira de Educação Matemática – Regional Espírito Santo, 2010.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARQUES, Cleiton Moreira; SGANZERLA, Maria Adelina Raupp; GELLER, Marlise. Contátil: uma tecnologia assistiva ao ensino de fundamentos matemáticos. Renote, Porto Alegre, v. 16, n. 1, jul. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/86035. Acesso em: 28 mar. 2023.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 2 ed. rev. Ijuí: Unijuí, 2013. (Coleção Educação em Ciência).
NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artmed, 1997.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Deficiência visual. [S. l.]: OMS, 2022.Disponível em: https://www.who.int/eportuguese/countries/bra/pt/. Acesso em: 20 abr. 2022.
OTHERO, Marilia Bense; AYRES, José Ricardo de Carvalho Mesquita. Necessidades de saúde da pessoa com deficiência: a perspectiva dos sujeitos por meio de histórias de vida. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, v. 16, n. 40, p. 219-233, jan./mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v16n40/aop1212.pdf. Acesso em: 20 abr. 2019.
PIAGET, Jean. A epistemologia genética. Petrópolis: Vozes, 1971.
PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel. O desenvolvimento das quantidades físicas na criança. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.
SALVINO, Ligiane Gomes Marinho. Tecnologia Assistiva no ensino de Matemática para um aluno cego do Ensino Fundamental: desafios e possibilidades. 2017. 157 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2017. Disponível em: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/2906. Acesso em: 20 mar. 2022.
SGANZERLA, Maria Adelina Raupp. Contátil: Potencialidades de uma Tecnologia Assistiva para o ensino de conceitos básicos de Matemática. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Luterana do Brasil, Canoas, 2014. Disponível em: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/202/197. Acesso em: 15 fev. 2023.
SGANZERLA, Maria Adelina Raupp; GELLER, Marlise. Conhecendo o número um estudo sobre o uso de Tecnologia Assistiva e materiais adaptados por estudantes cegos e/ou baixa visão. Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v. 27, n. 63, e276303, 2021. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/832. Acesso em: 10 fev. 2023.
SGANZERLA, Maria Adelina Raupp; GELLER, Marlise. Professores do AEE na perspectiva do ensino de matemática a alunos deficientes visuais. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 65, p. 190-210, set./dez. 2019. Disponível em: http://www.sbem.com.br/revista/index.php/emr/article/view/1946/pdf. Acesso em: 10 jan. 2020.
SGANZERLA, Maria Adelina Raupp. Deficiência Visual e a Educação Matemática: estudo sobre a implementação de Tecnologia Assistiva. 2020. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Luterana do Brasil, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Canoas, 2020. Disponível em: http://www.ppgecim.ulbra.br/teses/index.php/ppgecim/article/view/356. Acesso em: 10 set. 2021.
SILVA, Sandra Albano da; ARAUJO, João André Amorim de. Maria Montessori e a criação do Material Dourado como instrumento metodológico para o ensino de matemática nos anos iniciais da escolarização. In: SIMPÓSIO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DE NOVA ANDRADINA, 3., 2011, Nova Andradina. Anais [...]. Nova Andradina: Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul, 2011. Disponível em: http://www.uems.br/eventos/semana/arquivos/31_2011-09-05_14-28-02. pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
SILVA, Maria Inêz Vasconcelos da; FLORES, Andrezza Santos. Um olhar reflexivo para o uso e aplicabilidade da tecnologia assistiva na educação matemática. TICs & EaD em Foco, São Luís, v. 6, n. 2, p. 77–90, jul./dez. 2020. Disponível em: http://45.71.6.16/index.php/ticseadfoco/article/view/501. Acesso em: 10 maio 2022.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Campinas: Papirus, 2014.
WELLINGTON. Avaliação de Matemática 5º ano. In: WELLINGTON. Professor Wellington Gestar 2. São Bento do Norte, 30 abr. 2010. Disponível em: http://professorwellingtonmatematicagestar2.blogspot.com/2010_04_01_archive.html. Acesso em: 10 maio 2022.