Analysis of the feasibility of an instrument to assess body schema for children with blindness
Abstract
Objective: The research aims to describe one of the stages of the process of elaborating and validating an instrument for the Assessment of Body Scheme in Children with Blindness (IABSCB), and making the necessary modifications to the instrument. Method: The study is characterized as a field research with a quali-quantitative approach, of the type Methodological Research. The participants were five children with visual impairment, between six and nine years old. Results: After application of the IABSCB, there was a need to make adjustments in tests 2 and 3, there was also the require to reduce the testing time. Modifications were made in relation to the form of instruction and application procedures in the three tests that are part of the instrument. Conclusions: This article reports the testing phase of the suitability and applicability of the instrument, from which it was possible to estimate the time of application of the instrument; adjust the tests and instructions according to the perceptual framework and age of the target population. Thus, it is proposed to be used to collect information, compose batteries of psychomotor tests for 6 years old children with blindness, assist in the construction of intervention programs or diagnose possible changes related to the development of the body scheme of children with blindness.
References
BALIEIRO, A. C. Proposição de objetivos de ensino para o trabalho com crianças pequenas voltado para o desenvolvimento do esquema corporal. 1983. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 1983.
BLASCOVI-ASSIS, S. M. Avaliação do esquema corporal em crianças portadoras da síndrome de Down. 1991. 109 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1991. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/274845. Acesso em: 27 maio 2021.
BRANTLINGER, E.; JIMÉNEZ, R.; KLINGNER, J.; PUGACH, M.; RICHARDSON, V. Qualitative studies in special education. Exceptional Children, v. 71, n. 2, p. 195–207, jan. 2005. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/001440290507100205. Acesso em: 27 maio 2021.
CASTRO, G. S. de; PALMA, L. E. Avaliação psicomotora: uma análise com deficientes visuais. 2009. 12 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Atividade Física, Desempenho Motor e Saúde) – Faculdade de Educação Física, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/1508. Acesso em: 19 maio 2020.
COLUCI, M. Z. O.; ALEXANDRE, N. M. C.; MILANI, D. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 3, p. 925-936, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232015203.04332013. Acesso em: 28 fev. 2021.
FONSECA, V. da. Educação especial: programa de estimulação precoce – uma introdução às idéias de Feuerstein. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GALLAGHER S.; COLE, J. Body image and body schema in a deafferented subject. The Journal of Mind and Behavior, Nova Iorque, v. 16, n. 4, p.369-389, 1995. Disponível em: https://umaine.edu/jmb/back-issues/1995-2/volume-16-number-4-autumn-1995/. Acesso em: 27 maio 2021.
HOLMES, N. P.; SPENCE, C. The body schema and the multisensory representation(s) of peripersonal space. Cognitive Process, Roma, v. 5, n. 2, p. 94-105, 2004. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10339-004-0013-3. Acesso em: 27 maio 2021.
JIMÉNEZ, F. Estudi de l’esquema corporal en una població de nens psicològicament pertorbats. Educar, Barcelona, n. 4, p. 33-55, 1983. Disponível em: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/42072. Acesso em: 28 jan. 2021
LE BOULCH, J. O desenvolvimento psicomotor: do nascimento até 6 anos, a psicocinética na idade pré-escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 7. ed., 2001.
LEITE, S. A. da S. IAR – Instrumento de avaliação do repertório básico para a alfabetização. São Paulo: Edicon, 1984.
MARAVITA, A.; IRIKI, A. Tools for the body (schema). Trends in Cognitive Sciences, [s.l.], v. 8, n. 2, p. 79-86, 2004. Disponível em: https://www.cell.com/trends/cognitive-sciences/fulltext/S1364-6613(03)00345-0. Acesso em: 20 mar. 2020.
MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, elaboração, análise e interpretação dos dados. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1990.
MASINI, E. F. S. Algumas questões sobre a avaliação do portador de deficiência visual. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 76, n. 184, p. 615-634, 1995. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/1182. Acesso em: 28 maio 2021.
MATOS, I. S.; VITAL, I. L. V. Atividades psicomotoras aquáticas no desenvolvimento da pessoa com surdocegueira. Fortaleza: Premius, 2006.
MOLINARI, A. M. da P.; SENS, S. M. A educação física e sua relação com a psicomotricidade. Revista Psicologia Educação e Cultura, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 85-93, 2003.
MORASSO, P.; CASADIO, M.; MOHAN, V.; REA, F.; ZENZERI, J. Revisiting the body-schema concept in the context of whole-body postural-focal dynamics. Frontiers in Human Neuroscience, Lausana, v. 9, n. 83, p. 1-16, fev. 2015. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2015.00083/full. Acesso em: 28 maio 2021.
OLIVEIRA, P. S; MUNSTER, M. A. Validação de conteúdo de um instrumento de avaliação do esquema corporal para crianças com cegueira. Revista Educação Especial, v. 25, n. 44, set./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5486. Acesso em: 09 jun. 2021.
OLIVEIRA, P. S de. Avaliação do esquema corporal em crianças com cegueira congênita: um estudo exploratório. 2011. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) – Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/3076?show=full. Acesso em: 09 jun. 2021.
PASQUALI, L. Psicometria: teoria dos testes na psicologia e na educação. Petrópolis: Vozes, 2003.
PRESS, C.; TAYLOR-CLARKE, M.; KENNETT, S.; HAGGARD, P. Visual enhancement of touch in spatial body representation. Experimental Brain Research, London, v. 154, n. 2, p. 238-245, jan. 2004.
RIVA G. The neuroscience of body memory: From the self through the space to the others. Cortex, Londres, v. 104, p. 241-260, 2018. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0010945217302381. Acesso em: 12 jan. 2021.
RODRIGUES, D. Corpo, espaço e movimento: a representação espacial do corpo em crianças com paralisia cerebral. Lisboa: Instituto Nacional de Investigação Científica, 1998. ROSA NETO, F. Manual de avaliação motora. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SANTOS, J. O. L.; FERREIRA, L. F.; BARROS, J. L. C.; RAMALHO, M. H. S.; CARDOSO, F. L. Instrumentos de avaliação motora: uma discussão crítica acerca de critérios utilizados na escolha das tarefas motoras. In: MOURÃO, A. R.; MATOS, M. A. S.; BARROS, J. L. C.; SANTOS, J. O. L.; FERREIRA, L. F. (org.). Tópicos em Educação Especial e Inclusão no Contexto Amazônico, Manaus: EDUA, 2016.
SAUR, A. M.; PASIAN, S. R.; LOUREIRO, S. R. Desenho da figura humana e a avaliação da imagem corporal. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 15, n. 3, p. 497-507, jul./set. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/9WRbQrmYKf6mHh4vhhbw83b/abstract/ ?lang=pt. Acesso em: 28 maio 2021.
SILVA, S. L. Z. R.; OLIVEIRA M. C. C. de; CIASCA, S. M. Desempenho percepto-motor, psicomotor e intelectual de escolares com queixa de dificuldade de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 34, n. 103, p. 33-44, 2017. Disponível em: http:// pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100004&lng= pt&nrm=iso. Acesso em: 29 jan. 2021. SMITH, D. D. Introdução à educação especial. São Paulo: Artmed, 2008.
TEIXEIRA, E. Interfaces participativas na pesquisa metodológica para as investigações em enfermagem. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 9, n. 1, p. 1-3, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36334/pdf. Acesso em: 28 maio 2021.
TORRES-OQUENDO, F.; TORO-ALFONSO, J. Las representaciones corporales: una propuesta de estudio desde una perspectiva compleja. Eureka, Assunção, v. 9, n. 1, p. 88-97, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2220- 90262012000100010&lng=pt&tlng=es. Acesso em: 28 maio 2021.