Inclusive mathematics in action: a case study of visual impairment in Basic Inclusion

  • Gabriel Luís da Conceição Colégio de Aplicação do Centro Universitário Geraldo Di Biase (CAP/UGB)
  • Chang Kuo Rodriguês Universidade Grande Rio - Unigranrio
Keywords: Technology, Visual disability, Inclusive mathematics education, Plane geometry, Concrete materials

Abstract

This work aims to investigate the use of concrete materials and technology in the teaching and learning process of mathematics, more specifically the plane geometry, for students with visual and/or blind disability. This work describes the research conducted with a student who has such a deficiency and at a regular school in Volta Redonda/RJ and in random days a specialized school where concrete materials and technological tools for teaching geometry were used flat, with the aid of logical blocks and geoboard (concrete materials) and the computer system speech synthesis, DosVox. Through the development of this study, it was observed that the use of concrete materials supported by technology contributes effectively, understanding of mathematical concepts. Moreover, after this study, we concluded that visual impairment does not prevent the student to learn mathematics because not see does not mean being unable to understand mathematical concepts. Despite all the limitations imposed by blindness, the student showed us that she holds incredible skills such as memorization and the ability to "see" with their hands.

Author Biographies

Gabriel Luís da Conceição, Colégio de Aplicação do Centro Universitário Geraldo Di Biase (CAP/UGB)

 

Mestrando em Educação Matemática, especialista em Metodologia do Ensino da Matemática e em Novas Tecnologias para o Ensino da Matemática e graduado em Matemática. Atualmente, é professor do Colégio de Aplicação do Centro Universitário Geraldo Di Biase (CAP/UGB) e da Faculdade Sul Fluminense (FaSF), tutor do consórcio Universidade Federal Fluminense/Centro de Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (UFF/Cederj) e professor/tutor da Universidade Severino Sombra (USS). Suas áreas de pesquisa e interesse são: educação matemática, novas tecnologias da informação e comunicação no ensino da Matemática e métodos matemáticos em finanças.

Chang Kuo Rodriguês, Universidade Grande Rio - Unigranrio

Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009), mestra em Educação Matemática pela Universidade Santa Úrsula (1999) e graduada em Licenciatura em Ciências Plenas pelo Centro Universitário de Brasília (1984). Atualmente, é professora adjunta da Universidade Grande Rio nos cursos de graduação e pós-graduação (lato sensu e stricto sensu), do Colégio Cristo Redentor, do Centro de Ensino Superior de Juiz de Fora e professora colaboradora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Matemática da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em educação matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação matemática, ensino e aprendizagem em Matemática, estatística e educação estatística e Matemática inclusiva.

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Published
2017-03-08