Science education for visually impaired: development of didactic models in Instituto Benjamin Constant
Abstract
Considering didactic model as an important tool in learning and teaching process, this study proposed the
construction of three-dimensional materials to teach scientific concepts for visually impaired students. To
contribute with special education and to encourage the use of this important educational tool, seven models,
representing phases of biological development of Aedes aegypti were made. The models were based on features of external morphology of this insect. All models were made with biscuit dough and tested in the classroom with blind and low vision students in elementary school at Instituto Benjamin Constant (IBC). In order to evaluate the proposed strategy, tactile testing material, interviews and focus groups with students were conducted. Among all structures represented by the insect models, the students were able to understand more clearly antennae and wings. In general, the participants found interesting the use of models in class, and declared break the routine of lectures, as well as providing learning. It was concluded that strategy of developing a pedagogical tool, with accessible materials and low cost was satisfactory, since the models expanded the contact with physical space and made easier acquisition and consolidation of knowledge acquired in the classroom.
References
ARANHA, M. Projeto Escola Viva: garantindo o acesso e permanência de todos os alunos na escola: necessidades educacionais especiais dos alunos. Brasília: MEC/Seesp, 2005. n. 1, p. 29.
CANTUÁRIA, M. Ecologia de culicídeos (Diptera: Culicidae) da área de proteção ambiental do rio Curiaú, Macapá, Amapá. Dissertação (Mestrado em Biodiversidade Tropical) - Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2012. Disponível em: <http://www2.unifap.br/ppgbio/ files/2010/05/disserta%C3%A7%C3%A3o_Maryele_Ferreira.pdf>. Acesso em: 9 out. 2014.
CONDE, A. Benjamin Constant Botelho de Magalhães, "o Brasileiro". Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 9, p. 1-40, jun. 1998.
COSTA, R. Como funciona o Sistema Braille?. Revista Nova Escola, São Paulo, set. 2009. Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/inclusao/educacao-especial/como-funcio- na-sistema-braille-496102.shtml>. Acesso em: 5 dez. 2012.
DELOU, C. et al. A educação inclusiva e a escola de inclusão: (in)formando para continuamente formar. Série Monográfica Fio da Ação, Unirio, v. 2, n. 1, p. 51-70, out. 2012.
DIRETORIA DE VIGILÂNCIA EPIDEMIOLÓGICA (DIVE). Guia de orientação para treinamento de técnicos de laboratório de entomologia. Santa Catarina, 2008, p. 22-24. Disponível em: . Acesso em: 26 nov. 2013.
GILBERT, J.; BOULTER, C. Models and modeling in science éducation. In: FRASER, B.; TOBIN, K. (Org.). Internationalhandbookof science éducation. Dordrecht: Kluwer, 1998. p. 53-66.
GOMES, M. et al. A técnica de grupos focais para obtenção de dados qualitativos. Educativa, Instituto de Pesquisas e Inovações Educacionais, p. 1-3, fev. 1999. Disponível em: <http://www.tecnologiadeprojetos.com.br/banco_objetos/%7B9FEA090E-98E9-49D2- A6386D3922787D19%7D_Tecnica%20de%20Grupos %20Focais%20pdf.pdf>. Acesso em: 15 out. 2013.
GOVERNO DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação. Currículo mínimo 2012. Ciência e Biologia. Rio de Janeiro: Seeduc, 2012. p. 7-11. Disponível em: . Acesso em: 15 set. 2012.
LEITE, G. Entomologia básica. Minas Gerais: Instituto de Ciências Agrárias/UFMG, 2011. p. 921. Disponível em: <http://www.ica.ufmg.br/insetario/images/apostilas/ap_ent_basica.pdf>. Acesso em: 28 nov. 2013.
LEMOS, F. Instituto Benjamin Constant: uma história centenária. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 1, p. 1-40, set. 1995.
MATOS, C. et al. Utilização de modelos didáticos no ensino de entomologia. Revista de Biologia e Ciências da Terra, Pernambuco, n. 1, p. 19-23, 2009. Disponível em: . Acesso em: 26 nov. 2012.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO (MEC). Instituto Benjamin Constant. 150 anos do Instituto Benjamin Constant. Rio de Janeiro, 2007. p. 70-96.
NUNES, S. et al. Desenvolvimento de conceitos em cegos congênitos: caminhos de aquisição do conhecimento. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (Abrapee), v. 12, n. 1, p. 119-138, jan./jun. 2008. Disponível em: . Acesso em: 7 out. 2014.
SOUTO, R. et al. Levantamento de culicídeos (Insecta: Diptera) na Região dos Lagos nos municípios de Amapá, Pracuúba e Tartarugalzinho. 2005. Disponível em: < http:// www.iepa.ap.gov.br/probio/relatorios/Relatorio_Cap08.pdf>. Acesso em: 7 nov. 2013.
SOUZA, D. et al. Produção de material didático-pedagógico alternativo para o ensino do conceito de pirâmide ecológica: um subsídio à educação científica e ambiental. Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 4, São Paulo, 2008. CD-Rom.